Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Untuk Pemasaran Bisnis Digital Sebagai Media Promosi
DOI:
https://doi.org/10.53494/jira.v11i1.845Kata Kunci:
Tiktok, Digital Marketing, Promotional MediaAbstrak
Utilizing TikTok social media as a promotional medium in digital business marketing has become a significant innovative strategy in the digital era. This research aims to analyze the effectiveness of TikTok in creasing brand awareness, audience interaction, and sales conventions, by comparing local (Indonesian) and global approaches. The research method uses qualitative analysis through literature sources in two geographical contexts. The research results show that TikTok is able to massively increase the visibility of digital businesses through creative content, collaboration with influencers, and the use of paid advertising features such as hashtag challenges include rapidly changing algorithm dynamics and intense content competition. This research concludes that the success of Tiktok marketing strategies depends on cultural adaptation, content creativity, and the use of analytical data for campaign optimization. This research provides practical implications for digital business actors to maximize TikTok’s potential as an effective and affordable promotional media.
Referensi
Asshidqi, A. A., & Yuliana, N. (2023). Pengaruh Tiktok Shop Terhadap UMKM Lokal. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5).
Chandra, E. (2023). Kekuatan Algoritma Dalam Komunikasi Pemasaran Digital Aplikasi Tiktok. Maha Widya Duta: Jurnal Penerangan Agama, Pariwisata Budaya, dan Ilmu Komunikasi, 7(2).
Endarwati, E. T., & Ekawarti, Y. (2021). EFEKTIFITAS PENGGUNAAN SOSIAL MEDIA TIK TOK SEBAGAI MEDIA PROMOSI DITINJAU DARI PERSPEKTIF BUYING BEHAVIORS. management development and applied research journal, 4, 112–120.
Fauziah, I. N. N., Saputri, S. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi informasi: Dampak media sosial pada perubahan sosial masyarakat. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 757–766.
Gabby Aurelia, Djoko Setyabudi, S. R. M. (2021). Pengaruh Terpaan Promosi Penjualan dan Terpaan E-Word of Mouth #ShopeeHaul di TikTok terhadap Perilaku Impulse Buying. articles, 9(1), 72–86. https://doi.org/10.25130/sc.24.1.6
Moch Anton Maulana, & Novi Sri Sandyawati. (2023). Using Tiktok Social Media As a Marketing Promotion Media in Online Business. International Journal of Social Science, 3(4), 507–514. https://doi.org/10.53625/ijss.v3i4.7151
Mulyani, Y. S., Wibisono, T., & Hikmah, A. B. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Untuk Pemasaran Bisnis Digital Sebagai Media Promosi. Hospitality, 11(1), 291–296.
Nafiudin, M., Fahriszal, J., & Tanjungsari, A. (2024). Analisis Manfaat Sosial Media Tiktok Terhap Pemasaran Kerajinan Jaranan di Kelurahan Bangsal. 1, 15–22.
Novita, D., Herwanto, A., Cahyo Mayndarto, E., Anton Maulana, M., & Hanifah, H. (2023). Penggunaan Media Sosial TikTok Sebagai Media Promosi Pemasaran Dalam Bisnis Online. Jurnal Minfo Polgan, 12(2), 2543–2550. https://doi.org/10.33395/jmp.v12i2.13312
Permadi, R. N., Sari, M. R., & Prawitasari, N. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai platform utama pemasaran produk UMKM. Avant Garde, 10(1), 15.
Priyono, M. B., & Dian Permata Sari. (2023). Dampak Aplikasi Tiktok Dan Tiktok Shop Terhadap UMKM Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(September), 497–506.
Reza Nur Shadrina, Y. S. (2022). Analisis Pengaruh Content Marketing, Influencer, dan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Manajemen dan Bisnis Terapan, 11(2), 78–83. https://doi.org/10.31849/jmbt.v5i2.14231
Sangadji, F. A. P., Fitri, A. C. S., Sitanggang, D. A., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Peran Media Sosial Tiktok Sebagai Platform untuk Pengembangan Bisnis di Era Digital. KARYA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 1–7.
Wulandari, S., Maknunah, L. L., & Halizah, S. N. (2025). Peran Konten TikTok dalam Mengembangkan Branding sebagai Media Bisnis Digital yang Berprofitabilitas. Journal of Science and Education Research, 4(1), 71–78.
Yuniawati, R. I., Diningrat, S., & Ms, M. A. (2024). APLIKASI TIKTOK SEBAGAI SARANA PROMOSI BISNIS OLINE. Journal EKOS, 2(2), 23–34.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Adi S Kurniawan, Raja Fitriana, Masayu Vrisaliani, Natasya Saffa Adesti, Suci Alya Rahmadhani

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.